UKK

Usein kysytyt kysymykset

  • Kokoamme tänne kysymyksiä ja vastauksia.
  • Onko toimintanne virallista?

      • Kyllä, olemme tehneet Traficomille teletoimintailmoituksen jo vuonna 2019.
        • Traficom : "Teletoimintailmoitus on tehtävä yleisen teletoiminnan harjoittamisesta, eli verkko- tai viestintäpalvelun tarjonnasta ennalta rajaamattomalle käyttäjäpiirille."
        • Sähköpostipalvelujen tarjontaan liittyy tiettyjä määräyksiä ja vaatimuksia, joiden noudattamista valvoo Traficom.
        • On hyvä pitää mielessä, että ylikansallisten yritysten tarjoamat viestipalvelut eivät kuulu Suomen lakien alaisuuteen, joten muun muassa viestien yksityisyyden suoja saattaa olla vähän niin ja näin.

    Miten toimintanne rahoitetaan?

      • Braene Oy rahoittaa palvelua.
        • Kaikkihan tietävät, ettei ilmaisia lounaita ole olemassa.
        • Braene Oy pyrkii ylläpitämään ilmaispalvelua/-palveluita mahdollisuuksiensa mukaan.
        • Lisäpalvelut ovat maksullisia.
        • Meillä on myös maksullisia palveluita, joista saaduilla tuloilla pyrimme rahoittamaan myös ilmaispalveluita.
        • Toivomme käyttäjiemme olevan valistuneita ja ymmärtävän, että ostamalla palveluita toimintaa voidaan ylläpitää.

    Jos yrityksenne rahat loppuvat?

    • Sellaista riskiä ei tällä hetkellä ole näköpiirissä.
    • Pystymme tuottamaan palveluita erittäin edullisesti matalalla kustannustasolla automaatiota hyödyntäen (eli itsepalvelulla on tärkeä rooli).
      • Mitä viesteille tapahtuu, jos toimintanne loppuisi?
        • Jos näin valitettavasti pääsisi tapahtumaan, niin ilmoitamme hyvissä ajoin etukäteen, jotta käyttäjät voivat siirtää viestinsä muualle.

    Mikä on käyttäjätilin ja sähköpostitilin ero?

    • Käyttäjätilillä hallinnoidaan tilausta (tilapäinen keskeyttäminen, tilin lopetus, lisäpalveluiden tilaus ja hallinta, yms).
    • Sähköpostitilillä on oma hallintaportaali (salasanan vaihto, tilapäiset roskapostialiakset, muiden sähköpostitilien synkronointi) ja sitten varsinainen sähköpostitili, jota voi käyttää joko yleisillä sähköpostiohjelmilla tai sitten webmail-sivujen kautta.
    • Sähköpostitilin salasanan voi vaihtaa sähköpostitilin hallinnasta sekä webmail-sivun kautta. Salasanaa ei voi vaihtaa sähköpostiohjelmalla.
    • Unohtuneen sähköpostitilin ja käyttäjähallinan salasanan voi nollata vain, jos on rekisteröinyt palautussähköpostiosoitteen etukäteen.

    Minkälaisia rajoituksia sähköpostitileillä on?

    • Uuden sähköpostiosoitteen aktivoiminen kestää 24 tuntia.
    • Uuden sähköpostiosoitteen voi samasta IP-osoitteesta aktivoida vain kerran 24 tunnissa.
    • Viivästyksillä pyritään hidastamaan väärinkäytöksiä ja massa-aktivointeja.
    • Toivomme ihmisiltä solidaarisuutta muita kohtaan, eli että aktivoisivat vain yhden osoitteen omaan käyttöönsä.
    • Jos tarvitset useita sähköpostiosoitteita, niin meillä on edullinen maksullinen vaihtoehto. Katso täältä lisätiedot.

    • Uuden sähköpostitilin voi aktivoida vain suomalaisista IP-osoitteista.
    • Lähetettävien viestien määrä on rajoitettu 20 viestiin vuorokaudessa.
    • Yllämainitun rajoituksen tarkoitus on ylläpitää hyvää mainetta palvelullamme, emmekä halua kannustaa roskapostittajia hyväksikäyttämään palveluamme.
    • Käyttämättömät sähköpostitilit poistetaan erikseen ilmoitettujen kriteerien mukaan.

    Millä laitteilla ja sähköpostiohjelmilla palvelunne toimii?

    • Palvelumme on yhteensopiva kaikkien IMAP-protokollaa tukevien sähköpostiohjelmien kanssa.
    • Näitä ohjelmia löytyy kaikille yleisimmille laitteille ja käyttöjärjestelmille (Android/iOS/Windows/Linux).
    • Android- ja Apple-laitteiden esiasennetut sähköpostiohjelmat ovat yhteensopivia palvelumme kanssa.

    Entäpä turvallisuus ja yksityisyys?

    Yhteensopivuus muiden sähköpostipalveluiden kanssa?

    • Suurten internet-jättien kanssa ei aina ole helppoa, mutta erityisesti Gmailin kanssa kaikki on sujunut hienosti.
    • Eniten harmaita hiuksia aiheuttaa Microsoftin ilmaispalvelut mm Live/Hotmail, sillä heitä on vaikea vakuuttaa siitä, että jokin pieni sähköpostipalvelun tarjoaja ei ole roskapostittaja.
      • Yllä mainittu asia on myös käyttäjiemme syytä pitää mielessä sähköposteja lähettäessään.
        • Vastaanottajaa kannattaa pyytää tarkistamaan varmuuden vuoksi myös roskapostikansio.
      • Suomalaisten palveluiden kanssa ei ole toistaiseksi ollut ongelmia.
      • Pyrimme tekemään palvelustamme täysin yhteensopivan IKI-sähköpostipalvelun kanssa, sillä olemme suuria IKI-faneja.

    Ohjeita [matrix]:n ja Nextcloud:n käyttöön?

    • Nämä ovat vielä työn alla, mutta molempien käyttöön löytyy paljon ohjeita internetistä.
    • Yritämme toki luoda ainakin perusohjeet mahdollisimman pian, sillä käyttöönotto vaatii ainakin palvelumme osoitteiden tuntemisen.

    Asiakaspalvelu?

    • Palvelu toimii täysin itsepalveluperiaatteella.
    • Meillä ei valitettavasti ole resursseja vastailla kysymyksiin.
    • Tietoturva-asioissa tosin toivomme yhteydenottoja sähköpostitse.